جاري تحميل ... الدنيا فيها أيه ؟

أخبار عاجلة

5

إعلان في أعلي التدوينة

 ست البيت الشاطره هى اللي أهم حاجه عندها صحة بيتها و أولادها و اللي بتمثل أهم حاجه في حياتها لأن الصحه نعمه من ربنا لازم نحافظ عليها مش بس كد لما بنعود أولادنا من الصغر على الأكل الصحى و النضيف بتكون عاده ليهم بيمشوا عليها طول حياتهم بتلاقيهم بعد كده من نفسهم مش بيحبوا أكل المطاعم لا بيحبوا ياكلوا أكل البيت و بس.


كتير من ستات البيوت بيشغلها أنها تعمل الأكل البيتي بشكل صحى و نضيف علشان تكون كل حاجه تحت عنيها بس المشكله أن الأكل مش دايماً بيطلع زى أكل المطاعم اللي بره البيت مهمتنا أن أحنا نوصلك تكوني شيف تعملي أحلى الأصناف بشكل أحترافي و زى أكل المطاعم علشان تقدمي الأكل بمذاق شهى و مميز و في نفس الوقت يكون صحي و متحضر تحت عنيكي علشان تحمي صحة ولادك من الأكل بره على قد ما تقدري طبعاً.




النهارده هنقدم ليكم طريقة عمل كيكه من أشهر الكيكات اللي كلنا بنحبها خاصتاً الاطفال الصغيرين و اللي بتقدمها كتير من المطاعم و الكافيهات زى سيلنترو و غيره من الكافيهات و المطاعم و اللي بشوفها كتير و بنبقى حاسين انه من المستحيل تنفيذها 

النهارده هنقدم ليكم طريقة تحضير كيكة فادج الشيكولاته

كيكة فادج الشيكولاته

مكونات فادج الشيكولاته


18 جرام من بودرة الكاكاو اى نوع.

110 جرام من قطع الشيكولاته بالحليب المتوافره بالاسواق.

مقدار 2 جرام من ملح الطعام 

100 جرام من الذره.

15 جرام من السكر الابيض. 

55 جرام من الدوبل كريم الجاهز






مكونات كيك الشيكولاته


150 جرام من الدقيق الابيض المطحون. 

70 جرام من الكاكاو المتوافر بالاسواق.

6 جرام  من البيكينج باودر و يفضل ماركة كوكس.

 6 جرام من ملح الطعام.

115 جرام من الزبده البلدي او المستورده الاداء واحد

300 جرام من السكر الابيض.

عدد 3 بيضه.

110 جرام لبن رايب

40 جرام زيت بذور العنب موجود عند اى عطار

40 جرام صوص فادج جاهز

عدد 2 كوب من المارشيميلو


طريقة تحضير الفادج


وضع مزيج الشيكولاته مع بودرة الكاكاو مع  الذرة، والسكر الابيض والدوبل كريم في اناء متوسط الحجم، وتقليب المكوّنات مع بعضها البعض جيداً. و ضع الخليط على نار هادئه، وتركه على النار حتى يصل الى درجة الغليان مع الضرب الجيد  إلى أن يصبح الخليط متماسك القوام بشكل ملحوظ.

طريقة تحضير الكيك


خلط الدقيق المطحون مع مسحوق الكاكاو جيداً مع ملح الطعام والبيكينج باودر في اناء غويط . ضرب الزبده المعده مسبقاً مع السكر الابيض لعمل الكريمه ، اضافة الثلاث بيضات ضرب الخليط لمدة من 3 الى 5 دقائق. اضافة زيت الطعام مع اللبن الرايب مع مسحوق الفانيليا، خلط المكونات لمده من 5 الى 7 دقائق حتى يصبح متماسك القوام. إضافة صوص الفادج الجاهز مع خلط صوص الفادج حتى يتجانس مع الخليط  بعد ذلك يتم اضافة المكونات الصلبه ثم سكب الخليط في قالب التحضير  وضع الكيك في الفرن تحت درجة 170 مئويه لمده 45 دقيقه حتى يصل لدرجة النضوج.

و ضع صوص شيكولاته الفادج على الكيك ثم وضع قطع المارشيملو المعده مسبقاً و وضع كل ذلك تحت شواية الفرن لمده 3 دقائق و بالهنا و الشفا

إقرأ أيضاً: طريقة عمل أحلى تورته لعيد الميلاد











***********************

>
>

***********************

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان في أسفل التدوينة

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *