جاري تحميل ... الدنيا فيها أيه ؟

أخبار عاجلة

5

إعلان في أعلي التدوينة

ست البيت الشاطره هى اللي أهم حاجه عندها صحة بيتها و أولادها و اللي بتمثل أهم حاجه في حياتها لأن الصحه نعمه من ربنا لازم نحافظ عليها مش بس كد لما بنعود أولادنا من الصغر على الأكل الصحى و النضيف بتكون عاده ليهم بيمشوا عليها طول حياتهم بتلاقيهم بعد كده من نفسهم مش بيحبوا أكل المطاعم لا بيحبوا ياكلوا أكل البيت و بس.

كتير من ستات البيوت بيشغلها أنها تعمل الأكل البيتي بشكل صحى و نضيف علشان تكون كل حاجه تحت عنيها بس المشكله أن الأكل مش دايماً بيطلع زى أكل المطاعم اللي بره البيت مهمتنا أن أحنا نوصلك تكوني شيف تعملي أحلى الأصناف بشكل أحترافي و زى أكل المطاعم علشان تقدمي الأكل بمذاق شهى و مميز و في نفس الوقت يكون صحي و متحضر تحت عنيكي علشان تحمي صحة ولادك من الأكل بره على قد ما تقدري طبعاً.

طريقة عمل شاورما الدجاج





طريقة عمل شاورما الدجاج


المقادير

عدد 1 كيلو غرام من الدجاج المقطع إلى شرائح.  عدد 2 فص  من الثوم المهروس.  2 ملعقتان صغيرتان من الملح. نصف ملعقة من الحجم الصغير من القرفة. 1/2 ملعقة من الحجم الصغير من الفلفل الأسود المطحون . 1/2 ملعقة صغيرة من الفلفل  الأخضر الحلو. رشة من مسحوق الحبهان. 1/2 ملعقة صغيرة من القرنفل. كاري، وفلفل أبيض -وفق الرغبة-.  عدد ملعقة صغيرة من الكزبرة الناشفة. 1/2 ملعقة من الحجم الصغير من الفلفل الحلو المطحون. 1/4 قدَح من كلٍّ من: زيت الزيتون حسب الرغبه أو الزيت العادي ، والخل، وعصير الليمون، والشطه حسب الرغبه أيضاً.

طريقة التحضير

نضع في حله أو طاسه الخليط التالي : القرفة، والفلفل الحلو، والفلفل الأسود، والقرنفل، والحبهان، والفلفل الأبيض، والكزبرة، والبابريكا. إضافة عصير الليمون، والثوم، والملح، والشطة، والخل، والزيت، ويتم خلط كل ماسبق بشكل جيد جداً بعد كده بنحط الدجاج و نتركه منقوعاً في التتبيلة لمدة 4 ساعات، ثمّ يتم  تصفيته من الخلطه بشكل جيد . تجزئة شرائح الدجاج في صينية الفرن، ثمّ إدخالها إلى الفرن المسخن مسبقاً على درجة سخونة 180 و لايتعدى هذه الدرجه من الحراره. يتم ترك صينية الشاورما داخل الفرن المشتعله  لمدة 1/2 ساعة حتى يتم السواء و بالهنا و الشفا 

و بكده تكوني قدرتي تقدمي لجوزك و أولادك أحلى أكله بيحبوها و بنفس طعم أكبر المطاعم و لكن مش كده و بس بمكونات صحيه و نضيفه و تضمن صحتهم تحت عينيكي خصوصاً مع زياده التلوث و الفيروسات و اللي بقت منتشره بشكل كبير جداً دلوقتي .

***********************

>
>

***********************

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان في أسفل التدوينة

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *