جاري تحميل ... الدنيا فيها أيه ؟

أخبار عاجلة

5

إعلان في أعلي التدوينة

ست البيت الشاطره هى اللي أهم حاجه عندها صحة بيتها و أولادها و اللي بتمثل أهم حاجه في حياتها لأن الصحه نعمه من ربنا لازم نحافظ عليها مش بس كد لما بنعود أولادنا من الصغر على الأكل الصحى و النضيف بتكون عاده ليهم بيمشوا عليها طول حياتهم بتلاقيهم بعد كده من نفسهم مش بيحبوا أكل المطاعم لا بيحبوا ياكلوا أكل البيت و بس.

كتير من ستات البيوت بيشغلها أنها تعمل الأكل البيتي بشكل صحى و نضيف علشان تكون كل حاجه تحت عنيها بس المشكله أن الأكل مش دايماً بيطلع زى أكل المطاعم اللي بره البيت مهمتنا أن أحنا نوصلك تكوني شيف تعملي أحلى الأصناف بشكل أحترافي و زى أكل المطاعم علشان تقدمي الأكل بمذاق شهى و مميز و في نفس الوقت يكون صحي و متحضر تحت عنيكي علشان تحمي صحة ولادك من الأكل بره على قد ما تقدري طبعاً.
طريقة عمل الكريب








طريقة عمل الكريب في المنزل


المقادير


عدد 2 كوب من اللبن حليب

كوباية دقيق

ثلاث بيضات

ربع كيلو من اللحمه المفرومه المعصجه

رشه من الفلفل

مقدار من الملح حسب الحاجه

عدد 2 ملعقه من السمن سواء البلدي أو الهولندي

صلصة طماطم لتغطية الكريب

طريقة التحضير

1- فى الخلاط نضع الحليب مع الدقيق مع البيض مع ملعقة من الحجم الصغير فلفل أسود وملعقة صغيرة ملح .

2-نقوم بخلط كل المكونات بشكل جيد و نصفيها بمصفاة كابل ناعمة.

3- و نمسح بفرشاه  السمن فى قلاية ونسخنها جيدًا على نار هادئة

ثم نقوم بصب القليل من  قهوة فليكن فنجان أو كبشة فى منتصف القلايه مع تعريضها للأهتزاز قليلاً حتى تمتلئ القاعدة و تكون متساوية.



4- نتركها لمدة 20 ثانية ثم نقوم برفع الأطراف و نتركها ثوانى لتأخذ لون ذهبى خفيف .

5- و يتم تقليبها على الوجه الآخر لمدة 30 ثانية.

6- من ثانى قرص كريب تجدى أن درجة حرارة التسوية أصبحت مضبوطه  وفور أن ينهي تقليب قرص الكريب من النار يتم وضعه في طبق بارد 

7- وإذا أردتِ حفظه في الفريزر بعد أن يبرد تمامًا ضعيه بطبق و غلفيه بالأسترتش أو بالبلاستك و اخرجى منه أى هواء وعندما تحتاجينه أخرجيه من الفريزر قبل هذا بفترة كافية حتى يفك 

8- و بعد الانتهاء من عمل كل شىء يتم تعصيج اللحمة المفرومة و تضعِ مقدار فى كل قرص و نقوم بلفه رول و ترصِ الرولات فى قالب فرن مع بعضها البعض و على الوش تدهنى صوص طماطم أحر مسبكة بملعقة زيت و ملح و فلفل و ملعقة سكر، أو صوص خفيف مثل صوص البشاميل و ترش جبنة رومى أو موتزاريلا و دخلى الصنية تحت الشوايه الموقده لمدة 3 دقائق حتى تحمر فقط و تقدم ساخنة .

وللـكــريــب الــحــلــو :يتم أستبدال الفلفل الأسود بالفانيليا أو أى نكهة أخرى محببه لك أو لأطفالك و الملح بملعقة كبيرة سكر حسب الحاجه بكل تأكيد.

 و بكده تكوني قدرتي تقدمي لجوزك و أولادك أحلى أكله بيحبوها و بنفس طعم أكبر المطاعم و لكن مش كده و بس بمكونات صحيه و نضيفه و تضمن صحتهم تحت عينيكي خصوصاً مع زياده التلوث و الفيروسات و اللي بقت منتشره بشكل كبير جداً دلوقتي .


***********************

>
>

***********************

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان في أسفل التدوينة

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *