جاري تحميل ... الدنيا فيها أيه ؟

أخبار عاجلة

5

إعلان في أعلي التدوينة

التجاره الألكترونيهجومياسوق دوت كومfacebook

لو حابب تعمل فلوس من التجاره الألكترونيه تختار جوميا ولا سوق؟

التجاره الألكترونيه و من فتره كبيره أصبحت شىء أساسي لأى شخص بيفكر يشتغل في العمل الحر سواء كان العمل الحر بالنسبه ليه هو كل شغله أو سواء كان العمل الحر عمل أضافي بيذود بيه الدخل بتاعه مع شغله الأساسي و سواء في الحالتين التجاره الألكترونيه نقدر نقول لو العمل الحر و التجاري بيشغل حيز 100% التجاره الألكترونيه بقت بنسبة 80% منه وده بدون مبالغه ناس كتير دلوقتي و خصوصاً الشباب بتتجه للعمل الألكتروني عبر الأنترنت سواء من خلال مواقع السوشيال ميديا زى فيسبوك و إنستجرام و تويتر و غيرها أو حتى عن طريق المواقع المختلفه.


موقع جوميا و لا موقع سوق





و لو كانت التجاره الألكترونيه في الفتره السابقه بتشكل جزء كبير من دخل العديد من الأسر ألا أنها و بعد أزمة كورونا و اللي منعت الكتير من الناس من التسوق و الشراء بالطرق التقليديه و بقى أغلب التجاره و الشراء عبر الأنترنت بقت شىء أساسي و لا غنى عنه بكل تأكيد. 


المواقع التجاريه المختلفه 


و من فتره مش كبيره ظهر أكتر من بديل للشباب اللي بيدور على مصدر دخل يضمن حقوقه و يحقق له دخل كويس عن طريق مواقع بتعرضله سلعه و منتجاته المختلفه مقابل نسبه من العموله و أحسن حاجه في المواقع دي أنها بتشيل عنك كل حاجه زى توصيل المنتج  و تحصيل تمنه و تحويله لحسابك بكل سهوله.

من بين المواقع المختلفه و اللي بتقدم الخدمات التسويقيه كان فيه موقعين هما الأهم في هذا المجال على الأطلاق هما موقع جوميا و موقع سوق دوت كوم.


و النهارده هنعمل ليك مقارنه بين الأتنين في أكتر من جانب و أنت عليك الأختيار قبل ما تفكر تبدأ تجارتك على الأنترنت.



أولاً من حيث رفع السلع الخاصه بيك على كل موقع

موقع جوميا: بتقدر ترفع السلع الخاصه بيك بكل سهوله و يسر و تقريباً خلال 48 ساعه بيتم الموافقه على صور و تفاصيل المنتجات الخاصه بيك طبعاً لو كانت صورها ذات جوده عاليه و بحجم معقول .

موقع سوق: لازم تكون الصور الخاصه بيك متصوره على خلفيه بيضاء فقط و بتتم مراجعتها خلال فتره أطول من الممكن تكون 3 أيام.





تسليم المنتج

شركة جوميا: ليها مخزن تقريباً في أكتر من مكان حول الجمهوريه بتروح بنفسك تسلم المنتج المطلوب و بيتعمل عليه مراجعه هل هو نفس المنتج و لا مختلف عن الصوره و لو مختلف طبعاً مش بيستلموه.

سوق: لازم تعرف المندوب الخاص بمنطقتك و بتتصل بيه بيجيلك لحد عندك و بتسلمه الكيس مقفول مش بيراجع و لا أى حاجه.



تحصيل الأموال الخاصه بيك

موقع جوميا: بيحولك فلوسك على حسابك البنكي تقريباً كل أسبوع أو أكتر بشويه.
موقع سوق: لازم تطلب سحب الرصيد علشان يتحولك و بياخد وقت أطول شويه من شركة جوميا.



من وجهة نظرى الموقعين كويسين و أن كنت عن تجربه بميل أكتر و أرشحلك أكتر موقع جوميا لأنه شديد الأحترافيه قليل المشاكل حتى لم بتحصل مشكله بتبعت ليهم أيميل و بيكون الحل في وقت بسيط جداً و في منتهى الحياديه و الأحترافيه و الأمانه عكس سوق و اللي المشاكل بتاخد وقت كبير جداً في حلها و طريق التواصل معاهم بيكون صعب نوعاً ما .



***********************

>
>

***********************

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان في أسفل التدوينة

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *