جاري تحميل ... الدنيا فيها أيه ؟

أخبار عاجلة

5

إعلان في أعلي التدوينة

فيها حلوياتمطبخ

طريقة عمل الأرز باللبن فرن زى المحلات و أدعيلي

الارز باللبن هو أكله عرف بها الهنود و هو الأكله الأكثر شعبيه بشكل كبير جداً داخل الولايات الهنديه و خاصتاً في ولايات  تاميل نادو وكارناتاكا وتيلانجانا وأندرا براديش . الارز باللبن أيضاً من الأكلات الشعبيه و الأساسيه داخل العديد من دول العالم و منها على وجه الخصوص مصر و التي للأرز باللبن بها شعبيه كبيره جداً خاصتاً في محال الكشري. 

اليوم نأتي لكم بطريقة تحضير الأرز باللبن فرن و ده اللي بيحبه الكتير من الشعب المصري و كمان هنعمله في البيت علشان يبقى مضمون و صحي و معمول تحت عنينا و أحسن و أنضف من أكل الشارع و علشان كتير من ستات البيوت مش بتعرف تعمله   هنبسط ليكم الطريقه هنحاول نشرحها كمان بالعاميه بالبلدي زى ما بيقولوا.
طريقة عمل الأرز باللبن فرن زى المحلات
طريقة عمل الأرز باللبن فرن



المكونات 

كيلو لبن , نصف كوب أرز , من نصف كوب لكوب سكر حسب الحاجه , كيس فانيليا , 3 ملاعق كبار من الكريم شانتي , كريمه لباني أو 2 ملعقة نشا حسب الحاجه , جوز هند أيضاً حسب الحاجه.

طريقة التحضير


نحط كيلو اللبن على النار في إناء و في نفس الوقت نغسل نصف كوب من الأرز غسله سريعه و نحطه في إناء أيضاً و معه كوب ماء لحد ما يستوى و ممكن نزود الماء لو لسه مستواش و في نفس الوقت نحط على اللبن 2 ملعقة جوز هند حسب الحاجه للناس اللي بتحب جوز الهند و نستنى لحد ما اللبن يغلي بعد اللبن ما يغلي و الأرز يستوى نحط اللبن الساخن على الأرز و نقلبهم مع بعض بعد كده بنحط السكر من نصف كوب لكوب سكر حسب الحاجه.













نوطي النار على الأرز مع اللبن و نقلب جيداً بعد كده هنجيب فنجان صغير من الكريم شانتي أو 3 ملاعق كبار و ندوبهم في ماء أو لبن حسب المتوافر عندنا بعد ما ندوبهم كويس نحطهم على الأرز باللبن اللي محضرينه على النار و ندوبهم مع بعض كويس جداً.

أول ما نلاقي قوام الأرز بدء يتقل علشان الكريم شانتي اللي حطينه هيتقل القوام هنحط الكريمه اللباني لو مش متوافر كريمه لباني هنحط نشا . و طريقة عمل النشا أكيد كلنا عارفينها 2 ملعقه من النشا هندوبهم كويس في ماء من الحنفيه عادي و هنحط النشا على الأرز باللبن و نقلب كويس لحد ما قوام الأرز يوصل للقوام المتوسط مش تقيل و لا خفيف نحط بعد كده كيس الفانيليا و نطفي النار.

علشان تعرفي طريقة تحضير أحلى صينية بسبوسه




و نضع بعد كده في الأطباق و دي الحته اللي كل الستات مستنينها لو عايزين الأرز باللبن فرن هنحط الأرز باللبن بتاعنا في طواجن و نحطه في صاج جوه الفرن و من الممكن أن أحنا نحط على الوش قشطه بس هنحطه تحت شعلة الشوايه مش في الفرن نفسه لحد ما الوش يحمر و ده طبعاً حسب الحاجه و نخرج الطواجن بعد كده من الفرن و بالهنا و الشفا.




المصادر:
ويكيبيديا
زوجتي



***********************

>
>

***********************

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان في أسفل التدوينة

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *