جاري تحميل ... الدنيا فيها أيه ؟

أخبار عاجلة

5

إعلان في أعلي التدوينة

لما كبرت و دي طبيعة الحياه أكتشفت أن في حاجات كتير و عادات كتير كنت بعملها و أنا صغير و كنت مقتنع بيهعا تمام الأقتناع أنها عادات صحيحه بس مع الوقت أكتشفت أنها غلط و مع الوقت برضه كان في حاجات مش بحبها و برفضها مع الوقت أكتشفت أنها حاجات وعادات سليمه و صحيه .

الغريب في كل ده أن دايماً الناس اللي أكبر مننا و أهلنا كانوا بينصحونا و يحاولوا ينقلو لينا خبرتهم في حاجات كتير بس أحنا دايماً مكناش بنقتنع غير برأينا لأن برضه هى دي طبيعة الحياه أن محدش بيتعلم غير بالتجربه و دايماً الناس اللي بتسمع رأى الأكبر بدون تجربه هى اللي بتتقدم بسرعه لأنها بتختصر وقت كبير جداً من التجارب في حاجات فاشله.

من ضمن الحاجات و العادات دي هى العادات الغذائيه و اللي بتشكل جزء أساسي في حياتنا و صحتنا اللي بتشكل نعمه كبيره ربنا أدهلنا و أمرنا اننا نحافظ عليها و أفتكر دايماً أن اللي بتعمله في شبابك من عادات هتجني ثماره لما تكبر و بشكل أدق اللي بتحافظ عليه من أعضائك و أجزاء جسمك و انت صغير بيكمل معاك بشكل صحي و سليم و أنت كبير.

و علشان عارف أني طولت عليكم كتير موضوع النهارده عن شوربة الخضار . شوربة الخضار دي و أنا صغير  كنت بكرهها كره العما زى ما بيقولوا و بقول عليها زى كتير منكم أكل عيانين لكن لما كبرت وعرفت قد أيه هى مفيده لصحتي و علشان جيل بيسلم جيل أنا كمان خفت على ولادي و على صحتهم و عادتهم الغذائيه طبعاً فبقيت دايماً بطلب من مراتي أنها تعملي شوربة الخضار و هى الصراحه عليها شوربة خضار متتوصفش تحببك تاكل أكل عيانين ☺

فوائد شوربة الخضار



و علشان أبسط و أسهل طريقة تعليم ممكن تعلمها لطفل أنك تنفذ التصرف اللي أنت عايز تعلمهوله يعني مينفعش أنك تعلم ولادك ان التدخين بيضر صحتهم وأنت بتدخن و لا ينفع أنك تطلب منهم أنهم ميكلوش الوجبات السريعه من الشارع و أنت بتاكلها. أفتكر دايماً ان فاقد الشىء لا يعطيه .

فوائد شوربة الخضار:

 هنا أحنا مش هنتكلم عن فوائد شوربة الخضار بشكل تفصيلي علشان يكون في مجال أني اقولكم طريقة تحضير شوربة الخضار بس فوائد شوربة الخضار و اللي يهمكم أنكم تعرفوها بشكل مختصر:

بتحمي من أمراض القلب و الأوعيه الدمويه, الوقايه من السرطان خاصتاً سرطان القولون و البروستاتا ,تحافظ على ضغط الدم خصوصاً عند مرضى الضغط,بتحافظ كمان على صحة العينين,و كمان تقى الجسم من السموم ,اعطاء الجسم النشاط و الحيويه

طريقة عمل شوربة الخضار:

المقادير:

كوسه , جزر , بطاطس ,كرفس ,ملح , فلفل أسود ,كمون ,حبهان , ورق اللورا. مرقة خضروات وده هيكون في حالة أنك هتعمليها بشوربة فراخ و ديه أفضل شوربه تقدري تعملي بيها شوربة الخضار .

طريقة التحضير:

أولاً هتعملي شوربة الخضار اللي كلنا عارفينها و هقول طريقتها للي برضه مش عارف.

هنغلي الماء و نضع مقدار من البصل في الماء المغلي ثم مقدار صغير من الجزر و بعد كده الحبهان و ورق اللورا.
بعد غليان الماء بنحط الفراخ و نوطي النار.بعد ربع ساعه من السواء بنضع الفلفل الأسود , عندما تقترب الفراخ من النضج بنضع مقدار من الملح حسب الحاجه .في ناس بتحط الملح من أول العمليه مفيش مشكله .

بعد كده بيتم بشر القشره الخارجيه للخضروات اما البطاطس بيتم نزع جزء كبير من قشرتها الخارجيه علشان نتفادى خطر المبيدات.
بعد كده بنقطع الخضروات قطع كبيره علشان نحتفظ بفوائد الخضروات .
بعد كده بنضع الخضروات بعد تقطيعها و غسلها و اللي بيكون قبل و بعد التقطيع في إناء على النار و نضيف عليها شوربة الفراخ و التي سبق تحضيرها و ننتظر حتى الغليان و نوطي النار لحد ما تستوي و بالهنا و الشفا.

دي كانت طريقة تحضير شوربة الخضار أفضل و أجمل أكله صحيه و خفيفه ممكن تأكلها .
المصادر:
مجلة هى
زوجتي



***********************

>
>

***********************

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان في أسفل التدوينة

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *